رژیم لاغری سریع شکم و پهلو در سه روز

رژیم لاغری سریع شکم و پهلو در سه روز
94 / 100

تاریخ آخرین آپدیت 2024-04-22 توسط مهنوش فرهمندیان

رژیم لاغری سریع شکم و پهلو در سه روز یک رژیم غذایی کوتاه مدت است که با محدود کردن شدید کالری و حذف برخی از گروه های غذایی مانند کربوهیدرات ها یا چربی ها، می تواند شما را در عرض سه روز لاغر کند.

فهرست مطالب

وعده های غذایی در رژیم لاغری سریع شکم و پهلو

این رژیم شامل سه وعده صبحانه، ناهار و شام است که از مواد غذایی ساده و کم کالری تشکیل شده است.

وعده صبحانه: 1 تخم مرغ آب پز + 1 قاشق غذا خوری پنیر + 1 قاشق غذاخوری خامه ترش + نصف لیوان آبلیمو

ناهار: 1 قطعه مرغ بدون پوست + 1 بشقاب سالاد سبز + 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون

شام: 1 قطعه ماهی پخته شده+ 1 لیوان بروکلی بخارپز + 1 قاشق غذاخوری خامه ترش

با این رژیم، بدن مجبور به سوزاندن چربی های ذخیره شده می شود و در نتیجه باعث کاهش وزن سریع می شود. همچنین، با حذف کربوهیدرات ها، بدن به حالت کتوز تغییر می کند.این عامل نیز در کاهش وزن تاثیر زیادی دارد.

وعده های غذایی در رژیم لاغری سریع شکم و پهلو

اما رژیم لاغری سریع شکم و پهلو فقط دارای فواید نبوده و خطرات و عوارض جانبی زیادی هم دارد. اول از همه، این رژیم نامتعادل و ناسالم است و به بدن تمام مواد مغذی لازم را نمی رساند. دوم، این رژیم باعث سوء تغذیه، کم آبی و عدم تعادل الکترولیت می شود که می تواند منجر به خستگی، سردرد، ضعف، اختلالات قلبی و عروقی شود.

سوم، این رژیم باعث کاهش توده عضلانی و افزایش متابولیسم می شود که در بلند مدت موجب افزایش وزن می‌ شود. چهارم، این رژیم باعث اختلال در هورمون ها و سیستم ایمنی می شود که می ‌تواند منجر به بروز بیماری ‌های مختلف شود.بنابراین، اگر به دنبال راهکار سالم و پایدار برای کاهش وزن هستید، بهتر است از این رژیم های شوک دوری کنید و تغییرات منظم و متعادل در رژیم غذایی و سبک زندگی خود ایجاد کنید.

این شامل یک رژیم غذایی متعادل است که تمام گروه های غذایی را در بر دارد، فعالیت بدنی منظم و استراحت و آب کافی نیز باید با این رژیم همراه شوند.

رژیم لاغری سریع شکم و پهلو

مواد غذایی کم کالری برای رژیم لاغری سریع شکم و پهلو

در این بخش مواد غذایی کم کالری که در رژیم لاغری سریع شکم و پهلو مورد استفاده قرار می گیرند را بررسی می کنیم.

سیب در رژیم لاغری سریع شکم و پهلو

سیب یکی از میوه های مفید و محبوب است که خواص زیادی برای سلامت بدن دارد. یکی از خواص شگفت ‌انگیز سیب، تأثیر آن در کاهش وزن است.چرا سیب موجب کاهش وزن می شود؟

سیب دارای ترکیبات مغذی و فعال بسیاری است که باعث کاهش وزن می شوند. برخی از این ترکیبات عبارتند از:

آب:

یک سیب با سایز متوسط تقریباً دارای ۸۵ درصد آب است. آب باعث کاهش چگالی انرژی غذاها می شود،یعنی مقدار کالری موجود در هر گرم غذا را کم می کند.

غذاهایی با چگالی انرژی پایین، باعث پایین آمدن کالری و در نتیجه کاهش وزن افراد می شوند.یک سیب دارای ۴ گرم فیبر است. فیبر فرآیند هضم را کند می ‌کند و باعث می شود شما با مصرف کالری کم تر مدت بیش تری احساس سیر بودن کنید.

همچنین فیبر سلامت روده را بهبود بخشیده و به تعادل باکتری‌ های مفید روده کمک می کند. باکتری های روده نقش مهمی در سلامت متابولیک و کنترل وزن دارند. همچنین دارای پلی فنول است.

پلی فنول ‌ها گروه مهمی از آنتی اکسیدان هاهستند که در برابر رادیکال‌ های آزاد که مخرب سلول هستند، از بدن محافظت می کنند. پلی فنول ها سیر کننده، ضد التهاب، مؤثر در لاغری، ضد ديابت، ضد قارچ، ضد باكتری، ضد ويروس، ضد سرطان، كاهش دهنده فيبريلاسيون قلبی هستند.

برخی از پلی فنول های موجود در سیب عبارتند از کوئرستین، فلوریدزین، کاتچین و پروسیانیدین.

اهمیت آب در رژیم لاغری سریع شکم و پهلو

چگونه از سیب برای کاهش وزن استفاده کنیم؟

برای استفاده بهتر از خواص سیب در رژیم لاغری سریع شکم و پهلو، می توان از روش های زیر استفاده کرد.

خوردن سیب قبل از غذا: مطالعات نشان داده است که خوردن یک سیب قبل از غذا باعث کاهش جذب کالری می شود. این روش به شما کمک می ‌کند تا با خوردن مقدار کم تری از غذا، احساس سیری کنید و در نتیجه وزن خود را کنترل کنید.

خوردن سیب به عنوان میان وعده: خوردن سیب به عنوان میان وعده باعث کاهش اشتها می شود. شما می توانید یک سیب را با چیزهای دیگری همچون گردو، بادام، پسته، پنیر یا ماست میل کنید تا پروتئین و چربی سالم هم به بدن خود برسانید. این روش باعث می شود شما در طول روز احساس گرسنگی نکنید و از خوردن غذاهای ناسالم جلوگیری کنید.

سیب در رژیم لاغری

خوردن سیب به شکل پوره یا آب میوه: خوردن سیب به شکل پوره یا آبمیوه هم ممکن است در کاهش وزن مفید باشد. به این ترتیب از کمبود فیبر هم جلوگیری می کنید. همچنین بهتر است از افزودن شکر یا عسل به پوره یا آب سیب خودداری کنید زیرا با این کار، کالری بیش تری مصرف می کنید.

استفاده از بادام در رژیم لاغری سریع شکم و پهلو

بادام یکی از آجیل ‌های خوشمزه و مغذی است که خواص بسیاری برای سلامتی و کاهش وزن دارد. بادام حاوی پروتئین، فیبر، چربی‌ های سالم، آنتی اکسیدان ها، ویتامین ‌ها و مواد معدنی است که به تقویت سیستم ایمنی، کاهش کلسترول، پیش ‌گیری از دیابت، سلامت قلب و عروق، محافظت از دندان ها و رفع یبوست کمک می کند.

چرا استفاده از بادام در رژیم لاغری سریع شکم و پهلو اهمیت دارد؟

بادام در کاهش وزن بسیار مؤثر است زیرا:

سیر کننده است:

بادام دارای فیبر و پروتئین زیادی است که باعث حس سیری در فرد می شود. این امر باعث می ‌شود شما کم‌ تر احساس گرسنگی کنید و در نتیجه کالری کم تری مصرف کنید. همچنین بادام حاوی چربی های سالم است که باعث تأخیر در فعالیت معده و افزایش هورمون CCK (کولسیستوکینین) می شود. این هورمون نقش مهمی در تنظیم اشتها و سیر شدن دارد.

متابولیسم را تقویت می ‌کند:

بادام حاوی پروتئین، منگنز، مس و ریبوفلاوین (ویتامین B2) است که به تقویت متابولیسم و تولید انرژی در بدن کمک می ‌کند. پروتئین همچنین باعث افزایش سوخت و ساز پس از مصرف غذا (TEF) می ‌شود.

TEF نشان دهنده افزایش سطح مصرف اکسيژن پس از غذا است که نشان دهنده سرعت سوخت و ساز در بدن است. پژوهش ها نشان داده‌ اند که خوردن بادام باعث افزایش TEF به مقدار 15 تا 30 درصد نسبت به خوردن غذاهای پرچرب می شود.

چربی شکم را کاهش می دهد:

بادام حاوی چربی های اشباع نشده است که به کاهش چربي شکم و جلوگیری از تجمع چربی در اطراف عضلات قلب کمک می كند. چربی شکم یکی از عوامل اصلی ابتلا به بیماری ‌های قلبی و عروقی، دیابت نوع دو و سندرم متابولیک است.

پژوهش ها نشان داده اند که مصرف بادام به صورت منظم می تواند باعث کاهش چربی شکم و کم رنگ شدن خطر ابتلا به این بیماری ‌ها شود.

چگونه از بادام برای لاغری استفاده کنیم؟

برای بهره‌ گیری از خواص بادام برای لاغری، می توان از روش های زیر استفاده کرد: خوردن بادام قبل از غذا: مطالعات نشان دادهاند که خوردن ۴۲ گرم بادام قبل از غذا باعث کاهش مصرف کالری غذا می شود. این روش به شما کمک می‌ کند تا با خوردن مقدار کم تری از غذا، احساس سیری کنید و در نتیجه اشتهای شما کاهش یافته و غذای کم تری بخورید.

خوردن بادام به عنوان میان وعده: خوردن بادام به عنوان میان وعده گزینه ‌ای مناسب برای رژیم لاغری سریع شکم و پهلو است. همچنین خوردن بادام، سیر کننده نیز است. خوردن بادام به صورت خام، تفت داده شده یا خرد شده: خوردن بادام به شکل خام، تفت داده شده یا خرد شده تأثیر زیادی در کاهش وزن و رژیم لاغری سریع شکم و پهلو دارد.

بادام و خاصیت سیرکنندگی

استفاده از ماهی در رژیم لاغری سریع شکم و پهلو

ماهی چرب یکی از غذاهای سالم و مفید است که می ‌تواند در رژیم لاغری نقش مهمی داشته باشد. ماهی چرب حاوی پروتئین، اسیدهای چرب امگا ۳، ویتامین D و سلنیوم است که به تقویت سیستم ایمنی، کاهش التهاب، سلامت قلب و عروق، محافظت از مغز و کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری ها کمک می کند.همچنین ماهی چرب باعث افزایش سوخت و ساز، کنترل اشتها و کاهش چربی شکم می شود. برخی از ماهی های چرب که برای رژیم لاغری مناسب هستند عبارتند از:

سالمون:

سالمون یک منبع عالی از پروتئین و اسیدهای چرب امگا ۳ است که به کاهش التهاب، تعادل هورمون ها، بهبود عملکرد تیروئید و کاهش چربی شکم کمک می کند. سالمون همچنین حاوی ویتامین D است که در جذب کلسیم، تقویت استخوان ها و پیش گیری از استئوپروز مؤثر است.

استفاده از ماهی سالمون در رژیم غذایی

ساردین:

ساردین گزینه ای ارزان قیمت و غنی از پروتئین، اسیدهای چرب امگا ۳، ویتامین B12 و فسفر است. ساردین به تقویت سلامت قلب، کاهش فشار خون، پایین آوردن کلسترول بد (LDL) و جلوگیری از رسوبات در رگ های خونی کمک می کند. ساردین همچنین در حفظ سطح قند خون، تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر مفید است.

تُن (Tuna):

تن ماهی ای است که در آن پروتئین زیادی موجود می باشد و دارای مقدار زیادی انرژی است که به رشد عضلات، تعادل هورمون ها، تقویت سیستم دفاعی بدن و پایین آوردن قند خون کمک می کند.

تن نسبت به سایر ماهی های چرب، كالری کم تری دارد و برای رژيم لاغری سریع شکم و پهلو مناسب است. البته باید توجه داشت که تن حاوی جيوه است و نباید بيش از حد مصرف شود.

ماهی قزل آلا:

ماهی قزل آلا یک منبع خوب از پروتئین، اسیدهای چرب امگا ۳، ویتامین B6 و B12، نیاسین و ریبوفلاوین است. ماهی قزل آلا به تقویت سیستم عصبی، کاهش التهاب، تولید سلول های خونی و پیش گیری از کم خونی کمک می کند. ماهی قزل آلا همچنین به کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری های قلبی و عروقی، دیابت نوع دو و سرطان نیز مفید است.برای استفاده از ماهی چرب برای رژیم لاغری سریع شکم و پهلو، می توانید از روش های زیر پیروی کنید:

حداقل در دو وعده غذایی در طول هفته ماهی بخورید

توصيه می شود كه حداقل دو وعده ماهی در هفته بخوريد تا از خواص آن بهره مند شويد. البته متناسب با نوع ماهی، میزان مصرف ماهی متغیر است. برخی ماهی ها مانند تن، حاوی جيوه هستند و نبايد بيش از یک وعده در هفته خورده شوند. همچنین باید از خوردن ماهی های پرورشی كه حاوی آنتی بیوتیک و هورمون هستند، دوری كنيد.

ماهی را با روش های سالم بپزید:

روش پخت ماهی نقش مهمی در حفظ خواص آن دارد. بهتر است از روش های سالم مانند بخارپز، دودپز، کباب پز یا فرپز استفاده کنید و از سرخ کردن آن در روغن، خودداری کنید. همچنین بهتر است از افزودن نمک یا چربی زائد به ماهی خود داری کنید تا کالری آن را اضافه نکنید.

ماهي را با سبزيجات تركيب كنید:

سبزيجات دارای فيبر، ويتامين، آنتی اكسيدان و مواد معدني هستند كه به سلامت دستگاه گوارش، كلسترول خون، فشار خون و قند خون کمک مي كنند. سبزيجات همچنین باعث سير شدن سريع تر شده و باعث پرهیز از خوردن غذاهای ناسالم و فست فود می شوند. شما می توانید با ترکیب ماهی با سبزیجات مانند بروکلی، هویج، فلفل دلمه ای و … رژیم لاغری سریع شکم و پهلو را سالم و اصولی کنید.

ترکیب ماهی با سبزیجات

اهمیت ماست در رژیم لاغری سریع شکم و پهلو

ماست یکی از مواد لبنی سالم و مفید است که می‌ تواند در رژیم لاغری سریع شکم و پهلو نقش مثبتی داشته باشد. ماست حاوی پروتئین، کلسیم، پتاسیم، منیزیم، ویتامین های گروه B و پروبیوتیک ‌ها است که به تقویت سلامت دستگاه گوارش، استخوان ها، عضلات، قلب و عروق و سیستم ایمنی کمک می کند.علاوه بر آن ماست باعث افزایش سوخت و ساز، احساس سیری طولانی مدت، تعادل قند خون و کاهش چربی شکم و پهلو می شود.

برخی از روش های استفاده از ماست در رژیم لاغری عبارتند از:

رژیم ماست:

رژیم ماست یک رژیم غذایی کم کالری است که در آن فقط از ماست به عنوان منبع تغذیه استفاده می شود. این رژیم برای مدت کوتاه (حداکثر ۳ روز) قابل اجرا است و نباید بطور مداوم تکرار شود. در این رژیم، فرد باید در هر وعده غذایی ۲۵۰ گرم ماست کم چرب (حدود ۱۵۰ کالری) بخورد و در طول روز حدود ۱ لیتر آب بنوشد. همچنین باید از خوردن هرگونه غذای دیگر خودداری کند.

رژیم گلاب و ماست:

رژیم گلاب و ماست نوع دیگری از رژیم لاغری با ماست است که در آن علاوه بر مصرف ماست، از گلاب نیز به عنوان نوشیدنی استفاده می شود. این رژیم برای مدت کوتاه (حداکثر ۵ روز) قابل اجرا است و نباید بطور مداوم تکرار شود. در این رژیم، فرد باید در هر وعده غذایی ۲۵۰ گرم ماست کم چرب (حدود ۱۵۰ کالری) و ۱ لیوان گلاب (حدود ۳۰ کالری) بخورد و در طول روز حدود ۱.۵ لیتر آب بنوشد.

همچنین باید از خوردن هرگونه غذای دیگر خودداری کند. رژیم گلاب و ماست باعث افزایش سوخت و ساز، تعادل قند خون، آبرسانی به پوست، تقویت سیستم ایمنی و کاهش التهابات بدن می شود.

ماست و شوید برای لاغری:

ماست و شوید برای لاغری، یکی دیگر از ترکیباتی می باشد که می توان در کاهش وزن و لاغری موثر باشد. به عنوان مثال از این ترکیب می توان برای تهیه یک دیپ خوشمزه استفاده کرد. برای این کار کافی است ۲۵۰ گرم ماست کم چرب را با ۱ بسته شوید خوراکی خشک شده، نمک، فلفل و زیره سفید مخلوط کنید.

این دسر سالم را می توانید در پایان هر وعده غذایی خود بخورید. شوید حاوی فلاونوئیدها، فولات، فسفر، پتاسیم، منگنز، آهن، فسفات، و ويتامين های A, B1, B2, B3, B5, B6, C, E, K است که به تقويت سيستم عصبی، کبد، قلبی-عروقی، كليه ها، پروستات، پاراتيروئيدی کمک می کند.

همچنین شوید باعث افزایش سطح سروتونین در بدن شده و به احساس سیری طولانی مدت کمک می کند.

ماست و شوید برای لاغری

لپه، جزعی مهم در رژیم لاغری سریع شکم و پهلو در سه روز

لپه، یکی از انواع حبوبات است که از خانواده عدس و نخود است و ارزش غذایی بالایی دارد. لپه دانه های جدا شده، پوست کنده و خشک شده حبوبات است و به سه رنگ لپه زرد، لپه قرمز و لپه سبز دیده می شود.

لپه سرشار از فیبر، مواد معدنی و ویتامین ‌ها است و به همین دلیل خواص و فواید بسیار فراوانی دارد. لپه از مواد اصلی در تهیه قیمه است و در غذاهای دیگری مانند دلمه نیز کاربرد دارد. پس با لپه می توانید رژیم های غذایی متنوعی داشته باشید.

خواص لپه:

خواص لپه فراوان است و از جمله خواص لپه می توان به مواردی مانند کنترل فشار خون، کنترل قند خون، تنظیم سطح کلسترول خون، کاهش وزن ، رفع و درمان کم خونی، کمک به رشد، رفع و درمان پوکی استخوان، افزایش انرژی، تقویت سیستم ایمنی، پیش گیری از سرطان، کاهش حساسیت سولفوریک، حفظ سلامت قلب و بهبود هضم غذا اشاره کرد.

طبع لپه:

متخصصان طب سنتی بر این باورند که لپه زرد طبع گرم و خشک دارد. بنابراین مصرف آن برای افراد با طبع گرم مناسب نیست. همچنین مصرف بسیار زیاد لپه ممکن است باعث تشنج، نقرس و سنگ کلیه شود.

لپه برای لاغری:

لپه با داشتن فیبر و پروتئین به کاهش وزن و لاغری کمک می‌ کند. فیبر موجود در لپه موجب کاهش اشتها و احساس سیری شده و از پرخوری جلوگیری کرده و مانع افزایش وزن می شود. پروتئین موجود در لپه باعث تقویت عضلات شده و به سوخت و ساز و جذب چربی ها کمک می کند.

لپه همچنین حاوی مقادیر بالایی از پتاسیم است که به کاهش فشار خون و افزایش متابولیسم بدن کمک می کند. برای استفاده از لپه در رژیم لاغری می توانید از آن به صورت سالاد، سوپ، خورش یا دسر استفاده کنید. مقدار مصرف روزانه لپه برای لاغری حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ گرم است.

رژیم لاغری سریع شکم و پهلو با تخم مرغ

رژیم تخم مرغ یک نوع رژیم کتوژنیک است که به مدت چند روز فقط از تخم مرغ، پنیر و چربی های خالص استفاده می شود. هدف این رژیم کاهش وزن یا شکستن پلاتوی لاغری است. این رژیم باید برای مدت کوتاه انجام شود و نباید جایگزین رژیم های سالم باشد.

قوانین رژیم تخم مرغ عبارتند از:

تخم مرغ – زرده و سفیده – منبع اصلی چربی و پروتئین هستند و شما باید به ازای هر تخم مرغ، 1 قاشق غذاخوری (15 گرم) کره یا چربی سالم مصرف کنید.شما باید حداکثر 30 دقیقه پس از بیدار شدن، یک تخم مرغ کامل بخورید وهر سه تا پنج ساعت یک وعده غذایی به همراه تخم مرغ بخورید.

شما باید حتی اگر گرسنه نباشید، یک وعده غذایی میل کنید. می توانید حداکثر 28 گرم پنیر چرب را برای هر تخم مرغ مصرفی، بخورید.شما باید حداقل شش تخم مرغ در روز بخورید و نباید سه ساعت قبل از خوابیدن، چیزی بخورید.

شما می توانید حداکثر سه قوطی نوشابه رژیمی در روز بنوشید اما بهتر است کم تر از یک قوطی باشد.این قوانین رایج ترین قوانین هستند، اما ممکن است بعضی افراد تغییراتی در آن بدهند.طول رژیم تخم مرغ به طور معمول بین سه تا پنج روز است زیرا این مدت کافی است تا پلاتو لاغری را بشکنید. پس از آن بهتر است به رژیم عادی خود بازگردید. زیرا این رژیم خطرات جانبی و کمبود غذایی دارد.

فلفل چیلی در رژیم لاغری سریع شکم و پهلو

فلفل چیلی یک ماده غذایی است که می تواند به شما در رژیم لاغری سریع شکم و پهلو کمک کند. فلفل چیلی حاوی کپسایسین است که ماده ای است که به فلفل تندی می دهد. کپسایسین می تواند متابولیسم را افزایش دهد و سوخت و ساز چربی را افزایش دهد.

فلفل چیلی و خاصیت چربی سوزی

بعضی از فواید فلفل چیلی برای لاغری عبارتند از:

کاهش اشتها و احساس سیریکاهش التهاب و خطر بیماری های قلبی بهبود کنترل انسولین و قند خونفعال کردن بافت چربی قهوه ای که گرمای بدن را تولید می کند.

برای استفاده از فلفل چیلی در رژیم لاغری، شما می توانید آن را به غذاهای خود اضافه کنید یا به صورت مکمل مصرف کنید. البته باید توجه داشته باشید که فقط خوردن فلفل چیلی به تنهایی نمی تواند باعث لاغری شود و باید همراه با رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی مناسب باشد.

همچنین بعضی از افراد ممکن است به فلفل چیلی حساس باشند و عوارض جانبی مثل سوزش دستگاه گوارش، اسید معده، سر درد و التهاب داشته باشند. پس قبل از شروع به استفاده از فلفل چیلی، با پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید 02146291345