چاقی موضعی و عوارض آن و لاغری با بهترین دستگاه‌های لاغری در سال 1402

92 / 100

تاریخ آخرین آپدیت 2024-04-17 توسط فاطمه نیازی

در صورتی که از عوارض چاقی موضعی رنج می‌برید. به فکر لاغری و فرم دادن بدن خود هستید، خواندن این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم.
در این مقاله ابتدا به تعریف چاقی موضعی، علل ایجاد و عوارض آن می پردازیم. سپس به دستگاه‌های لاغری برای رفع چاقی موضعی اشاره می کنیم.


چاقی موضعی به دو دسته محیطی و مرکزی تقسیم می‌شود. چاقی محیطی، تجمع چربی اضافی در باسن، ران‌ها و بازو‌ها می‌باشد. چاقی مرکزی به معنی تجمع چربی اضافی در ناحیه پهلو و شکم است.
اکثر افرادی که اضافه وزن دارند، به چاقی موضعی مبتلا هستند. چاقی موضعی ارتباط نزدیکی با بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته قلبی، انواع اختلالات متابولیک (مانند دیابت نوع ۲)، انواع مشخصی از آرتروز، آسم و سرطان‌ها دارد.
عوامل محیطی در ایجاد چاقی موضعی موثر هستند. برخی عوامل محیطی مانند سبک زندگی، ورزش نکردن وعدم تحرک کافی و رژیم غذایی ناسالم، ارتباط نزدیکی با چاقی موضعی دارند. این عوامل محیطی، ممکن است استعداد ژنتیکی را برای چاقی تغییر دهند.

علل ایجاد چاقی موضعی و رفع عوامل

چاقی موضعی عوامل بسیاری دارد که در ادامه به توضیح مختصری از آن ها می پردازیم.

چاقی موضعی بر اثر عوامل ژنتیکی


یکی از دلایل ایجاد چاقی موضعی، استعداد ژنتیکی است. ژن‌ها باعث تغییراتی در بدن می‌شوند و موجب چاقی می‌شوند. ژنتیک تعیین کننده فرم بدن و نقطه تثبیت کلی وزن است. وجود بعضی از ژن‌ها باعث می‌شود تا بدن فرد چربی بیشتری ذخیره کند.

چاقی موضعی به علت غذاهای فرآوری شده

علاوه بر ژنتیک، غذاهایی که به شدت فرآوری شده اند، نیز یکی از دلایل ایجاد چاقی موضعی هستند. غذا‌های ارگانیک از مواد غذایی فرآوری شده مواد افزودنی بسیار کمتری دارند و باعث می‌شوند تا بدن چربی اضافه انباشته نکند. اما غذا‌های فرآوری شده، به گونه‌ای طراحی و تولید شده‌اند که طعم بسیار عالی داشته باشند که مقاومت در برابر آن‌ها دشوار باشد. این مواد غذایی، در عین حال ارزان بوده و ماندگاری بالایی دارند.

خوشمزه بودن و ارزان بودن غذا‌های فرآوری شده باعث می‌شود تا افراد به پرخوری دچار شوند. همچنین بسیاری از غذا‌های نا سالم، با قند شیرین و پرچرب، مراکز پاداش مغز را تحریک می‌کنند و باعث ایجاد اعتیاد در افراد مستعد نیز می‌شوند. این امر باعث به وجود آمدن چاقی بخصوص در نواحی خاصی از بدن مانند شکم، باسن، ران‌ها و بازو‌ها می‌شود.

بنابراین غذا‌های فرآوری شده و دارای قند فراوان، کنترل رفتار غذایی را از دست فرد خارج می‌کنند و هوس خوردن را تشدید می‌کنند. به همین دلیل است که بیشتر افرادی که به فکر لاغری موضعی شکم و بازو‌ها و یا دیگر قسمت‌های بدن هستند، سبک تغذیه مناسب و متناسب با خودشان را ندارند. این افراد، از رژیم غذایی مناسب بدنشان استفاده نمی‌کنند.

عادات غذایی غلط

همچنین برخی عادات غذایی غلط که در اذهان عموم صحیح به نظر می‌آیند، نیز باعث ایجاد چاقی موضعی می‌شوند. بسیاری از این عادات، نتیجه‌ی تحقیقات و مطالعاتی است که به پژوهش‌های تجربی بیشتر و تکمیل شدن نیاز دارند.

به عنوان مثال، یکی از باور‌های اشتباه که میان مردم رایج است، این است که حذف یک وعده غذایی در روز به کاهش وزن کمک می‌کند. این یک باور کاملا غلط و رایج است. در صورتی که حذف یک وعده غذایی متابولیسم و سوخت و ساز بدن را کاهش می‌دهد و انرژی بیشتری در بدن جمع می‌شود.

افزایش سرعت چاقی موضعی بر اثر اضافه وزن

علاوه بر این، چاقی موضعی، چاق‌تر شدن و اضافه وزن را سرعت بیشتری می‌بخشد. زیرا چاقی موضعی باعث افزایش غلظت اسیدهای چرب غیراستریفیه (NEFA) و در نتیجه گردش مقدار بیشتری از آن‌ها در خون می‌شود.

این اسیدهای چرب، باعث اختلال در کارکرد هورمون انسولین و ایجاد دیابت شیرین در بدن می‌شوند و انسولین به اندازه کافی قادر نخواهد بود تا گلوکز را از بدن دفع نماید. عدم دفع گلوکز، منجر به تشدید جنبه‌های متابولیکی و افزایش چربی‌های موضعی می‌شوند.

انسولین هورمونی بسیار مهم است. این هورمون، گلوکز را تبدیل به انرژی می‌کند و به تمام بدن می‌رساند. برخی از مواد غذایی به خصوص مواد غذایی فرآوری شده، مقاومت به انسولین را در بسیاری از افراد دارای اضافه وزن و چاق افزایش می‌دهد. در نتیجه، سطح انسولین در سراسر بدن افزایش پیدا می‌کند. افزایش سطح انسولین، باعث می‌شود انرژی به جای در دسترس بودن برای استفاده در سلول‌های چربی ذخیره شود. مقاومت به انسولین و سطوح بالای آن با ایجاد چاقی مرتبط است.

بنابراین، برای داشتن بدنی سالم و کاهش دادن سطح انسولین، از مصرف غذا‌های فرآوری شده و قندی پرهیز کنید و از میوه و سبزیجات بیشتری استفاده کنید.

کم تحرکی تأثیرات بسیار مهمی بر سلامت افراد دارد. تعداد دفعات غذا خوردن و مدت زمان خواب، دارای شواهد تجربی اثبات شده‌ای درباره‌ی چاقی نیستند. اما، فعالیت بدنی دارای شواهد تجربی واقعی است. فعالیت بدنی مستمر، نقش بسیار گسترده ای، هم در زمینه‌ی مبارزه با چاقی و هم پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی دارد.

چرا پیشگیری از چاقی موضعی اهمیت دارد؟

پیشگیری از چاقی و چاقی موضعی، نقش مهمی در سلامتی دارد. چاقی باعث ایجاد بسیاری از بیماری‌های مزمن می‌شود. درمان بعضی از این بیماری‌ها با گذشت زمان طولانی‌تر و دشوار‌تر می‌شود. برخی از بیماری‌هایی امکان بروز آن‌ها به علت چاقی وجد دارد؛ عبارت است از:
• سندرم متابولیک: سندروم متابولیک، مجموعه‌ای از شرایط شامل افزایش فشار خون و قند خون، تجمع چربی اضافی در اطراف کمر و سطوح غیر طبیعی کلسترول است. این شرایط، خطر ابتلا به بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهند.

• تری گلیسیرید (Triglyceride) بالا و کلسترول خوب (HDL) پایین

• آپنه خواب (Sleep apnea) یا وقفه تنفسی در خواب

• بیماری کبد چرب در حالی که فرد غیر الکلی است.

• مسائل مربوط به سلامت جنسی

• آرتروز

• بیماری‌های روحی و افسردگی و…

راه‌های موجود برای رفع چاقی موضعی و لاغر شدن با دستگاه‌های لاغری

اولین و ساده‌ترین راه برای لاغر شدن، توجه به این نکته است که باید کالری کمتری دریافت کنید. جهت دریافت کالری کمتر می‌توانید مقدار غذای مصرفی را نسبت به گذشته کاهش دهید و یا از غذاهای رژیمی استفاده کنید. برای کاهش مقدار غذای مصرفی، می‌توانید از لقمه‌های و قاشق‌های کوچک استفاده کنید تا هر چه سریع‌تر احساس سیری کنید و به کاهش وزن بدن خود ادامه دهید. جهت دریافت رژیم غذایی مناسب، می توانید از دکتر تغذیه کمک بگیرید.

همچنین مقدار کربوهیدرات مصرفی خود را نیز کاهش دهید. غذاهایی که کربوهیدرات کمتری دارند، گاهی اوقات نسبت به رژیم‌های‌های کم چربی تاثیر بیشتری دارند و به کاهش وزن شما کمک بیشتری می‌کنند. البته همراه با رژیم‌های گفته شده باید فعالیت و تحرک خود را نیز افزایش دهید.

یکی از راه‌هایی که باعث می‌شوند با سرعت وزن کم کنید، عمل‌های جراحی لاغری هستند. این عمل ها، در دهه گذشته بسیار مورد استقبال قرار گرفتند. اما مشکلات و عوارض زیادی برای بیماران ایجاد کردند. یکی از این عوارض، مشکلات گوارشی (سندروم دامپینگ) که شخص در این وضعیت دچار تهوع، استفراغ، اسهال و گرفتگی شکمی می‌شود.

این مشکل باعث شد که متخصصین مربوطه، به سمت روش‌های بدون عوارض پیش روند. این روش‌ها باید، تا حدی نسبت به عمل‌های جراحی عوارض و ریسک کمتری داشته باشند. سرانجام با تلاش‌های متخصصان این حوزه، دستگاه‌های لاغری موضعی اختراع شد که مورد استقبال بسیار زیاد مردم قرار گرفت. از جمله بازیگران و چهره‌های مطرح جهان نیز برای لاغر شدن و سوزانده چربی از دستگاه‌های لاغری استفاده می‌کنند.

لاغر شدن موضعی با دستگاه لاغری و رفع چاقی موضعی

دستگاه لاغری از جمله راه‌های نسبتا سریع و با عوارض بسیار محدود برای لاغری است. این روش لاغری از جمله راه‌های کم دردسر و نسبتا آسان است. جراحی‌های رایج برای لاغری، ممکن است برای حذف چربی‌های متراکم و انباشته شده در بدن، کمی ناخوشایند باشند.

این جراحی‌ها به دلیل مدت زمان طولانی دوران نقاهت، دیگر جزء نخستین گزینه‌ها برای رسیدن به وزن ایده‌آل و تناسب اندام نیستند. خوشبختانه هم اکنون روش‌های غیر تهاجمی و مدرنی وجود دارد. شما می‌توانید بدون نیاز به جراحی و بیهوشی، از آن‌ها برای رسیدن به وزن ایده آل استفاده کنید.

در روش استفاده از دستگاه‌های لاغری موضعی، از بین بردن سلولیت‌ها و چربی‌های انباشته شده و متراکم، در نقاط خاصی از بدن انجام می‌گیرد. البته توجه به این نکته ضروری است که در کنار استفاده از دستگاه، باید از رژیم غذایی مناسب و ورزش نیز برخوردار شوید. رژیم غذایی مناسب و ورزش، طول دوره درمان شما را کوتاه‌تر می‌کند. سرانجام، به صورت تدریجی سلولیت‌های متراکم شما را از بین می‌برد.

عملکرد دستگاه‌های لاغری در رفع چاقی موضعی چگونه است؟

دستگاه‌های لاغری، به کمک اشعه درمانی و الکتروتراپی، چربی‌های موضعی در قسمت‌های مختلف بدن را از بین می‌برند. همچنین این دستگاه‌ها قدرت کششی پوست را نیز افزایش می‌دهند.

دستگاه‌های لاغری با استفاده از پرتو ها، عضلات شما را تحریک کرده و باعث کاهش چربی‌ها و سلولیت‌های انباشته در بدن می‌شوند.

دستگاه امواجی تولید می‌کند که سلول‌های چربی متراکم را با قدرت بالایی می‌لرزاند و آن‌ها را گرم می‌کند. در نتیجه در دیواره‌ی سلول‌های چربی شکاف ایجاد می‌شود. با ایجاد این شکاف، چربی‌های موضعی از بین می‌روند.

در این روش غیرتهاجمی امواج مایکروویو به وسیله دستگاه تولید شده و به صورت متمرکز و اختصاصی سلول‌های چربی را گرم می‌کنند و از بین می‌برند. این امواج از ایمنی بالایی نیز برخوردار هستند و به بدن آسیبی نمی‌رسانند.

فرآیند رفع چاقی موضعی با دستگاه‌های لاغری

در فرآیند لاغر شدن با دستگاه‌های لاغری، حذف چربی به صورت سرپایی انجام می‌شود. فرآیند درمان، در کمتر از یک ساعت تمام می‌شود. از آنجایی که این فرآیند بدون درد است، نیازی به بی‌حسی نیست.

دستگاه، پالس‌های فرکانس رادیویی را ایجاد می‌کند. این پالس‌ها بدون درد به پوست نفوذ می‌کنند و انرژی مورد نیاز را به بافت زیرین می‌رسانند. هر بار ارسال امواج، حدودا چند دقیقه طول می‌کشد.

میزان گرمای مورد نظر را می‌توان به مقدار دلخواه تنظیم کرد. بنابراین شرایط از کنترل خارج شده‌ای پیش نمی‌آید و موجب اذیت بیمار نمی‌شود. در طول استفاده از دستگاه بیمار گرمای مناسبی را دریافت می‌کند.

پس از اتمام درمان، بیمار می‌تواند بلافاصله فعالیت‌های عادی و روزانه خود را از سر بگیرد. طول دوره درمان به وسیله‌ی این دستگاه‌ها حدودا چند ماه طول می‌کشد.

در طی یک تا سه ماه بعد از طول دوره‌ی درمان، بدن بیمار چربی را تجزیه می‌کند و به مرور دفع می‌کند.
نتایج استفاده از دستگاه ‌های لاغری را می‌توانید به مرور ببینید. حتی بعد از یک جلسه درمان، تغییرات محسوسی را متوجه خواهید شد.

در اکثر مواقع یک جلسه درمان کافی است، با این حال در مورد مناطقی از بدن که پر از چربی متراکم و انباشته شده است، مخصوصا شکم، به چند جلسه درمان با فاصله نیاز دارید.

قبل از استفاده از دستگاه چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

قبل از استفاده از دستگاه لاغری، باید پزشک از سلامت جسمانی شما، جهت استفاده از دستگاه، مطمئن شود. در این جهت، پزشک توصیه‌هایی به شما می‌کند که عمل به آن‌ها برای رسیدن به نتیجه مورد نظر ضروی است. از جمله نکاتی که باید به آن‌ها اشاره کرد، عبارت است از:

بایستی ۲۴ ساعت قبل از شروع درمان، حداقل ۲ لیتر آب بنوشید.

یک شبانه روز قبل از شروع درمان، غذا‌های کم چب و کم کالری با حداقل قند و کربوهیدرات استفاده کنید.

حداقل ۴۸ ساعت قبل از درمان، از مصرف نوشیدنی‌های الکلی بپرهیزید.

مزایای رفع چاقی موضعی با دستگاه لاغری چیست؟

۱)      دستگاه‌های لاغری یکی از جدیدترین راه حل ها، برای کاهش چربی‌های متراکم و انباشته شده و فرم دهی به بدن شما است. این دستگاه‌ها عوارض ناشی از عمل معده را ندارند. یکی از این عوارض، ایجاد چین و چروک‌های فراوان در پوست است. در صورتی که دستگاه‌های لاغری این عوارض را ندارند.

۲)      روش درمان با استفاده از دستگاه‌های لاغری، یک روش بدون جراحی و بدون درد است. به همین دلیل، این روش جزو کم خطرترین روش‌های رسیدن به تناسب اندام است و خیلی سریع چربی‌های زائد بدن شما را از بین می‌برد.

۳)      برخلاف عمل‌های جراحی، دستگاه‌های لاغری شما را در دوران نقاهت قرار نمی‌دهد. بعد از انجام درمان می‌توانید خیلی سریع به انجام کار‌های روزانه‌ی خود بپردازید.

۴)      اگر تمایل دارید که سلولیت‌های خود را در کم‌ترین زمان ممکن از بین ببرید. در کلینیک لاغری با دستگاه‌های لاغری، در کم‌ترین زمان ممکن سلولیت‌ها و چربی‌های موضعی از بین می رود.

۵)      در استفاده از دستگاه‌های لاغری، نیازی به بیهوشی نیست. درمان در هوشیاری کامل قابل انجام است؛ زیرا این روش بدون درد می‌باشد. پس آسیبی به بافت بدن نیز وارد نمی‌کند.

۶)      یکی از مزایای استفاده از دستگاه‌های لاغری این است که گردش خون را در بدن شما افزایش می‌دهد. افزایش گردش خون به زیبا و جوان ماندن پوس شما کمک می‌کند.

نکات مراقبتی بعد از درمان چاقی موضعی با دستگاه‌های لاغری

مزایای استفاده از دستگاه‌های لاغری به اندازه‌ای زیاد است که خیال افراد را راحت می‌کند. اما شما باید برای رسیدن به نتایج بهتر در این دوره درمان، چند مورد اساسی را رعایت کنید. نکات اساسی مراقبتی که بعد از استفاده این دستگاه باید رعایت کنید، عبارت است از:
• در طول استفاده از دستگاه‌های لاغری، چربی‌های متراکم در بدن شما شکسته می‌شوند. بنابراین برای دفع این چربی‌های شکسته شده، باید آب فراوان بنوشید تا چربی‌ها از طریق ادرار دفع شوند. به همین جهت روزانه ۱.۵ تا ۲ لیر (حدودا ۷ لیوان) آب بنوشید.

• از استعمال دخانیات و مصرف الکل پرهیز کنید.

• تا حد ممکن از کافئین به مقدار بسیار کمی مصرف کنید.

• بعد از استفاده از دستگاه لاغری، مقدار چربی‌ها در بدن شما کاهش پیدا می‌کند. بنابراین متابولیسم بدن شما بیشتر می‌شود و باید در طور روز تمرینات سبک مانند پیاده روی را انجام دهید. پیاده روزانه حدودا دو کیلومتر به بهبود کامل شما در درمان کمک می‌کند.

• به مدت دو روز بعد از استفاده از دستگاه، مصرف کربوهیدرات ها، چربی‌ها و شیرینی‌ها را کاهش دهید و از فیبر و سبزیجات استفاده کنید. بهتر است برای داشتن برنامه‌ای مناسب، با پزشک مشورت کنید.

کلام پایانی

در این مقاله، به چاقی موضعی، عوامل ایجاد و درمان آن پرداختیم. سپس به ساده‌ترین روش یعنی استفاده از دستگاه‌های لاغری پرداختیم. در صورت رعایت نکات ذکر شده عوارض ناشی از این دستگاه‌ها به نسبت راهکارهای دیگر لاغری، بسیار کم است.

هزینه لاغری شکم با دستگاه با توجه به نوع مطب، تخصص پزشک، نوع دستگاه و… متفاوت است. پس قبل از انجام باید با مرکز درمانی مربوطه تماس حاصل فرمایید. همچنین قبل ازاستفاده و بعد از استفاده از دستگاه‌های لاغری، باید نکات ذکر شده را تا حد امکان رعایت کنید تا به بهترین نتیجه‌ی ممکن دست یابید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید 02146291345